Veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je alle antwoorden op veelgestelde vragen. Onze medewerkers van klantadvies ondersteunen je ook graag. We kunnen je helpen bij:
- De aanvraag van de Kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst (kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang)
- De aanvraag van de tegemoetkoming bij de Gemeente Amsterdam (voorschool)
- De berekening van jouw netto kosten kinderopvang per maand
- Het adviseren over welke locatie het beste bij jouw kind past
- Het vinden van de beste plaatsingsmogelijkheden voor jouw kind
Daarnaast bezoeken de medewerkers van klantadvies wekelijks de locaties. We kunnen je dus ook ter plekke helpen met bijvoorbeeld inschrijven of het beantwoorden van jouw vragen.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Kosten
Wanneer je in aanmerking komt voor de gemeentelijke toeslag (voorschool) dan hebben wij van beide ouders de inkomensverklaringen nodig. Zo kunnen we je inschalen voor de inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Wij ontvangen hiervoor de inkomstenverklaring van jou en indien van toepassing van jouw partner (IB60 formulier). Ook als je niet werkt vragen wij je een inkomensverklaring op sturen. De inkomstenverklaring kun je telefonisch opvragen of online downloaden bij de Belastingdienst met jouw DigiD. Meer informatie over het opvragen van de inkomensverklaring vind je hier. Je kunt de inkomstenverklaringen mailen naar klantadvies@impuls.nl. Heb je een stadspas? Dan kun je deze aanleveren bij klantadvies@impuls.nl. wij ontvangen graag een foto van de voor- en achterkant van de stadspas van je kind.
OuderApp
Via de OuderApp blijf je op de hoogte van de gebeurtenissen van je kind op de opvang door middel van foto’s, berichten, nieuwsbrieven en dagboekverslagen. Ook heb je via de OuderApp inzicht in de agenda en kunt u eenvoudig extra dagen aanvragen, afwezigheid doorgeven en toestemmingen instellen. Daarnaast vind je belangrijke documenten en informatie via ‘Mijn vestiging’ zoals het beleidsplan veiligheid & gezondheid en pedagogisch locatiewerkplan. Heb je vragen over de OuderApp? Stuur dan een mail naar klantadvies@impuls.nl.
Geen probleem, we helpen je graag. Neem contact met ons op via klantadvies@impuls.nl.
Opzeggen
Wil je het aantal dagen verminderen? Stuur dan een schriftelijke melding naar klantadvies@impuls.nl met daarin de naam en geboortedatum van je kind. Zodra we je verzoek hebben ontvangen, passen we het aantal dagen aan en ontvang je van ons een bevestiging. Let op: ook voor het verminderen van dagen geldt een opzegtermijn van één maand.
Wat jammer dat je wilt opzeggen! Bij Impuls accepteren we alleen schriftelijke opzeggingen. Je kunt je contract beëindigen door een e-mail te sturen naar klantadvies@impuls.nl. Vergeet niet om de naam en geboortedatum van je kind in de e-mail te vermelden. Houd er rekening mee dat we een opzegtermijn van één maand hanteren. Dit betekent bijvoorbeeld dat als je op 2 september opzegt, het contract doorloopt tot 2 oktober.
Klacht
Impuls wil een veilige plek zijn voor de kinderen. Toch kunnen zich in de praktijk situaties voordoen die hiermee strijdig zijn, zoals (seksueel) misbruik, intimidatie, discriminatie of ander grensoverschrijdend gedrag. Op het moment dat dergelijk grensoverschrijdend gedrag zich voordoet wil Impuls de kwestie adequaat oppakken om erger te voorkomen en om een dergelijke situatie in de toekomst te voorkomen. De vertrouwenspersoon voor ouders is een aanspreekpunt voor ouders met een vermoeden van ongewenst gedrag of een klacht. Zij functioneert onafhankelijk van de organisatie en is onpartijdig en neutraal. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht over de informatie die haar in de functie van vertrouwenspersoon wordt toevertrouwd. De vertrouwenspersoon:
- Functioneert waar nodig of gewenst als aanspreekpunt bij meldingen van (het vermoeden van) ongewenst gedrag en zorgt voor de eerste opvang en begeleiding van degene die met (het vermoeden van) ongewenst gedrag is geconfronteerd; • zoekt samen met de melder naar oplossingen, geeft ondersteuning en advies en gaat na of een oplossing in de informele sfeer tot de mogelijkheden behoort;
- Geeft informatie over de mogelijk te volgen procedures, naast de klachtenprocedure ook strafrechtelijke of civielrechtelijke procedure, en de consequenties daarvan;
- Stelt op verzoek van de melder de klacht op schrift of ondersteunt de melder daarbij. • indien nodig verwijst de vertrouwenspersoon de melder naar (in)formele daarvoor in aanmerking komende (hulpverlenings)instanties en ondersteunt melder bij het inschakelen van deze instanties, hieronder vallen ook politie en officier van justitie;
- Geeft emotionele en psychische ondersteuning aan de melder bij het formeel aanhangig maken van de klacht en/of staat de melder bij en vertegenwoordigt deze tijdens een klachtenprocedure;
- Verleent adequate nazorg;
- Draagt mogelijke oplossingen aan waarmee het beleid gericht tegen ongewenst gedrag kan worden bijgesteld;
- Zorgt, in overleg met Impuls Kinderopvang, voor een goede en geanonimiseerde registratie. De directie wordt jaarlijks op de hoogte gesteld van het aantal klachten en meldingen (anoniem) en de afwikkeling daarvan;
- Geeft informatie aan Impuls Kinderopvang, die te gebruiken is voor de bekendmaking van de vertrouwenspersoon in de organisatie en aan de ouders / verzorgers
We streven ernaar om eventuele zorgen of klachten goed op te lossen, zodat iedereen zich gehoord en begrepen voelt. We adviseren je om eventuele klachten of zorgen eerst met de locatiemanager van jouw opvanglocatie te bespreken. Zo kan er samen naar een passende oplossing worden gezocht. Als dit niet leidt tot de gewenste oplossing, kun je een mail sturen naar klachtencoordinator@impuls.nl. Het volledige klachtenreglement vind je hier: Interne Klachtenregeling Voor Ouders. Ook is de vertrouwenspersoon een aanspreekpunt voor ouders bij een klacht. Mail naar info@humanresults.nl. De vertrouwenspersoon belt of mailt je terug. Meer informatie vind je in dit document: Vertrouwenspersoon Voor Ouders.
Buitenschoolse opvang
Nee, voor de buitenschoolse opvang hanteren wij geen minimum aantal dagen.
Voor basisscholen die op loopafstand van de buitenschoolse opvang liggen, halen pedagogisch medewerkers de kinderen lopend op. Voor scholen die verder weg zijn gebruiken we de elektrische bolderkar (BSO-bus).
Je kunt je kind vanaf 3 jaar inschrijven voor de buitenschoolse opvang.
De wenperiode start vanaf de eerste dag van het contract. Tijdens het intakegesprek worden hierover afspraken gemaakt en uitleg geboden. Om een intakgesprek in te plannen nemen de pedagogisch medewerkers 14 dagen tot een week voor de start van de opvang contact met je op.
Natuurlijk. Je kunt een afspraak maken door gebruik te maken van het rondleidingen formulier. Deze vind je op de locatiepagina of opvangsoort pagina.
Ja, extra opvang is mogelijk indien er ruimte is op de groep. Extra opvang kan aangevraagd worden (tegen bijbetaling) via de OuderApp. Voor meer informatie kun je contact opnemen met klantadvies@impuls.nl.
Zodra je jouw (aanstaande) kind hebt ingeschreven, hebben wij dat goed ontvangen. Wij verwerken de aanvraag en jouw kind wordt op de wachtlijst geplaatst. Hiervan krijg je een bevestiging. Zodra er plek beschikbaar is voor jouw kind nemen we contact met je op.
Dat verschilt per locatie. Het is daarom belangrijk om je je kind zo snel mogelijk in te schrijven. Dat kan via ons online inschrijfformulier.
Kinderdagverblijf
Het verschil tussen een voorschool en een kinderdagverblijf dat voor- en vroegschoolse educatie (VVE) biedt is het aantal opvanguren. Een voorschool biedt een gericht lesprogramma aan van ongeveer 5,5 uur per dag, bedoeld om peuters van 2 tot 4 jaar voor te bereiden op de basisschool. Een kinderdagverblijf met VVE biedt hele dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar, maar heeft daarnaast ook een speciaal programma voor peuters van 2 tot 4 jaar. Werkende ouders maken vaker gebruik van hele dagopvang. Niet-werkende ouders kunnen gebruik maken van de voorschool, waar kinderen een ochtend of middag kunnen spelen en leren.
De wenperiode start vanaf de eerste dag van het contract. Tijdens het intakegesprek worden hierover afspraken gemaakt en uitleg geboden. Om een intakgesprek in te plannen nemen de pedagogisch medewerkers 14 dagen tot een week voor de start van de opvang contact met je op.
Natuurlijk. Je kunt een afspraak maken door gebruik te maken van het rondleidingen formulier. Deze vind je op de locatiepagina of opvangsoort pagina.
Ja, wij hanteren minimaal 1 dag. Wij adviseren minimaal 2 dagen zodat het wennen makkelijker gaat.
Ja, extra opvang is mogelijk indien er ruimte is op de groep. Extra opvang kan aangevraagd worden (tegen bijbetaling) via de OuderApp. Voor meer informatie kun je contact opnemen met klantadvies@impuls.nl.
Zodra je jouw (aanstaande) kind hebt ingeschreven, hebben wij dat goed ontvangen. Wij verwerken de aanvraag en jouw kind wordt op de wachtlijst geplaatst. Hiervan krijg je een bevestiging. Zodra er plek beschikbaar is voor jouw kind nemen we contact met je op.
Dat verschilt per locatie. Het is daarom belangrijk om je je kind zo snel mogelijk in te schrijven. Dat kan via ons online inschrijfformulier.
Hoe vroeger je je inschrijft, hoe groter de kans tot plaatsing in de gewenste periode zal zijn. Echter kunnen wij niet meer kinderen plaatsen dan de maximale groepsgrootte. Voor gerichte informatie kun je contact opnemen met de afdeling klantadvies. Zij informeren je graag over de opvangmogelijkheden op de locatie van jouw voorkeur.
Je kind kan vanaf 12 weken naar het kinderdagverblijf.
Zodra de verwachte geboortedatum bekend is, kun je je kind aanmelden voor het kinderdagverblijf.
Voorschool
Natuurlijk. Via het rondleidingen formulier kun je jouw interesse laten blijken in een rondleiding. Deze vind je op de locatiepagina of opvangsoort pagina. De medewerkers van klantadvies zullen u informeren over de Dag van de Voorschool. Wij organiseren vier keer per jaar een open Dag van de Voorschool. Je kunt dan tussen 10.00 – 12.00 uur onze locaties bezoeken. We geven je graag een rondleiding en beantwoorden al je vragen. Je kunt zonder aanmelding langskomen. Bekijk voor meer informatie onze voorschool pagina.
Wanneer je in aanmerking komt voor de gemeentelijke toeslag (voorschool) dan hebben wij van beide ouders de inkomensverklaringen nodig. Zo kunnen we je inschalen voor de inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Wij ontvangen hiervoor de inkomstenverklaring van jou en indien van toepassing van jouw partner (IB60 formulier). Ook als je niet werkt vragen wij je een inkomensverklaring op sturen. De inkomstenverklaring kun je telefonisch opvragen of online downloaden bij de Belastingdienst met jouw DigiD. Meer informatie over het opvragen van de inkomensverklaring vind je hier. Je kunt de inkomstenverklaringen mailen naar klantadvies@impuls.nl. Heb je een stadspas? Dan kun je deze aanleveren bij klantadvies@impuls.nl. wij ontvangen graag een foto van de voor- en achterkant van de stadspas van je kind.
Je kunt je kind inschrijven voor de voorschool vanaf 1 jaar.
Ja, afhankelijk van de locatie is dit drie of vier dagen per week.
Een voorschool is bedoeld voor peuters van 2 tot 4 jaar en een voor- en vroegschoolse (VVE) programma om de ontwikkeling te stimuleren en voor te bereiden op de basisschool. Een peuterspeelzaal is te vergelijken met de voorschool. Het is meer gericht op spelen en sociale interactie dan op educatie, hoewel sommige peuterspeelzalen ook een educatief programma aanbieden. Een vroegschool is bedoeld voor kleuters in groep 1 en 2 met een VVE programma.
Het verschil tussen een voorschool en een kinderdagverblijf dat voor- en vroegschoolse educatie (VVE) biedt is het aantal opvanguren. Een voorschool biedt een gericht lesprogramma aan van ongeveer 5,5 uur per dag, bedoeld om peuters van 2 tot 4 jaar voor te bereiden op de basisschool. Een kinderdagverblijf met VVE biedt hele dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar, maar heeft daarnaast ook een speciaal programma voor peuters van 2 tot 4 jaar. Werkende ouders maken vaker gebruik van hele dagopvang. Niet-werkende ouders kunnen gebruik maken van de voorschool, waar kinderen een ochtend of middag kunnen spelen en leren.
De wenperiode start vanaf de eerste dag van het contract. Tijdens het intakegesprek worden hierover afspraken gemaakt en uitleg geboden. Om een intakgesprek in te plannen nemen de pedagogisch medewerkers 14 dagen tot een week voor de start van de opvang contact met je op.
Zodra je jouw (aanstaande) kind hebt ingeschreven, hebben wij dat goed ontvangen. Wij verwerken de aanvraag en jouw kind wordt op de wachtlijst geplaatst. Hiervan krijg je een bevestiging. Zodra er plek beschikbaar is voor jouw kind nemen we contact met je op.
Dat verschilt per locatie. Het is daarom belangrijk om je je kind zo snel mogelijk in te schrijven. Dat kan via ons online inschrijfformulier.
Inschrijven
Zodra je jouw (aanstaande) kind hebt ingeschreven, hebben wij dat goed ontvangen. Wij verwerken de aanvraag en jouw kind wordt op de wachtlijst geplaatst. Hiervan krijg je een bevestiging. Zodra er plek beschikbaar is voor jouw kind nemen we contact met je op.
Hoe vroeger je je inschrijft, hoe groter de kans tot plaatsing in de gewenste periode zal zijn. Echter kunnen wij niet meer kinderen plaatsen dan de maximale groepsgrootte. Voor gerichte informatie kun je contact opnemen met de afdeling klantadvies. Zij informeren je graag over de opvangmogelijkheden op de locatie van jouw voorkeur.